Hoe moet je afvallen als kind?

Wij willen je graag helpen!

slide04Wil je graag weten hoe je afvalt als kind? Hier leer je hoe je moet afvallen als kind, hoe je weer gezond kunt leven en weer lekker in je vel kunt zitten.

Als kind zit je in de groei en is het niet gezond om op dieet te gaan. Je hebt namelijk veel voedingstoffen en vitaminen nodig om te groeien en goed te kunnen leren op school en om lekker te spelen. Voordat we je kunnen vertellen wat je wel kan doen om af te vallen moet je eerst iets weten.

Eten en bewegen

Eten en bewegen hebben veel met elkaar te maken. Eten is je energie om te kunnen bewegen. Hoe meer je eet hoe meer je moet bewegen om het te verbranden. Ons lichaam is net als een auto. Een auto heeft brandstof nodig om te kunnen rijden. Ons lichaam heeft ook brandstof nodig om te kunnen leven. Onze brandstof is eten en drinken. Eet je te veel dan slaat je lichaam het teveel aan brandstof (eten en drinken) op als vet en wordt je dikker. De brandstof ofwel energie die je eet en drinkt noemen we calorieën. Eet je dus te veel calorieën, dan word je te dik.

Eten

fastfood03NIET: Sommige dingen zijn slecht voor je, zoals: koek, snoep, chocola, taart, patat, pizza enzovoort. Hier zitten vooral veel calorieën in en weinig voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Deze producten heeft je lichaam niet nodig en neem je als extra’s. Frisdrank is ook zo een voorbeeld. Er zitten veel calorieën in, maar je gaat er niet vol van zitten. Zonder dat je het merkt krijg je veel calorieën binnen. En word je dus te dik. Neem daarom zo min mogelijk van bovenstaande etenswaren. Hier word je snel dik van, terwijl je lichaam er niet goed op kan groeien.

WEL: Gezonde dingen kan je wel veel eten, zoals: groenten, fruit, brood, aardappelen, pasta, rijst, vlees en vis. Ook moet je voldoende drinken, neem dan bijvoorbeeld: water, thee of melk. Deze voedingsmiddelen zitten vol vitamines en andere voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om te groeien, goed te kunnen leren en spelen en om gezond te leven.

Bewegen

WEL: Om je eten (calorieën) te verbranden moet je bewegen. Kinderen moeten minimaal 1 uur per dag bewegen. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld: op de fiets naar school gaan, buitenspelen, op de Wii spelen, dansen, rennen of sporten bij een sportvereniging of op een pleintje voetballen met vrienden. Alles waarbij je in beweging bent is goed. Raak je ervan buiten adem? Nog beter! Dan verbrand je extra veel.

NIET: Zit je vaak achter de computer of tv? Dit zijn dingen waarbij je stilzit en dus niet beweegt. Je verbrandt dan ook geen calorieën. Eet je te veel en zit je vaak stil, dan word je te dik. Probeer dit soort activiteiten waarbij je stil moet zitten zo min mogelijk te doen. Bijvoorbeeld 1 uur per dag. Dan heb je de rest van de dag, of middag na schooltijd, de tijd om lekker te spelen en te bewegen.

Wil je afvallen als kind? Laat je ouders meelezen op deze site!

Zit jij niet zo lekker in je vel omdat je je zorgen maakt over je gewicht? Wil je meer weten over gezonde voeding en hoe je moet afvallen als kind? Of weet je gewoon niet goed wat je leuk vindt of hoe je moet sporten en bewegen, omdat je het misschien niet zo goed kan? Vraag je ouders of ze deze website willen lezen en contact met ons opnemen. Wij kunnen jou en je hele gezin helpen om gezond te leven.

Informatie over onze cursus

Informatie over gezinscoach